– men vet du verkligen vad du säger ja till?
Det känns som att vi har kastats tillbaka till 1999. Då alla på företagen pratade om och oroade sig för en sak: Y2K-buggen. I dag pratas det med samma intensitet om GDPR. Det omfattande och ganska komplicerade regelverk, som bestämmer hur myndigheter och företag får använda och behandla dina personuppgifter, börjar att gälla den 25 maj. Men frågan är om det egentligen är fel personer som oroar sig. De flesta företag har förberett sig i många månader inför övergången från PUL till GDPR. Men hur förberedda är vi som privatpersoner?
I och med GDPR måste de flesta företagen uppdatera och anpassa sina användarvillkor. Därmed måste även du informeras och väldigt ofta också godkänna de nya villkoren för att fortsätta använda tjänsterna. Klickfesten har börjat.
Jag märker det inte minst själv. Ett antal mail, sms och andra direktmeddelade per dag, som handlar om uppdaterade användarvillkor, har landat hos mig under de senaste veckorna. Det är allt från företag jag har dagligt kontakt med till tjänster jag knappt visste eller har glömt att jag använt. Och jag inser att detta är mer eller mindre en öppen dörr för alla de bedragare som verkar i den digitala världen. GDPR har skapat ett gyllene tillfälle att skicka avtal till någon som inte har bett om det, och få dem att klicka ja av bara farten. För om det är något jag har lärt mig under mina år inom försäkringsbranschen generellt och inom ID-skyddsförsäkringar specifikt är det att bedragarna är snabbare, och många gånger smartare, än de flesta seriösa företag. Finns det en chans att lura någon kommer de ta den.
Därför – klicka inte ja på allt. Se till att läsa igenom avtalen. Vad är det du accepterar och vem är motparten? Är det en tjänst du använt och fortfarande använder? Om inte kanske du inte ska acceptera alls. Vet du vem motparten är och litar du på dem?
Klickfesten lär pågå ett par veckor till, tills GDPR träder i kraft och säkert lite efter också. Fram till dess gäller det att ha ett extra öga öppet på vilka villkor du accepterar och inte. Vi vill ju inte att något som är gjort som ett försök att skydda konsumenter skall få en start som ännu en ingång till bedrägerier i stort och ID-kapningar i synnerhet.