Idag finns det en rad olika sätt att råka ut för bedrägeri på. I takt med att vi blir mer digitaliserade så ökar även risken för att utsättas för bedrägeri. Här listar vi de 7 vanligaste sätten att råka ut för bedrägeri på och hur du kan undvika det.
Vad räknas som ett bedrägeri
Först och främst, vad räknas som ett bedrägeri? Definitionen av ett bedrägeri är enligt Polisen; “en gärningsperson som har lurat dig att göra något, eller att inte göra något som du annars skulle ha gjort och som ger dig en ekonomisk förlust som följd.” Det kan vara allt från att lura dig att lämna ifrån dig personuppgifter såsom personnummer, kontonummer eller kortkod till att lura dig att betala en deposition på en lägenhet som inte existerar.
7 vanliga bedrägerier
1. Samtal från Microsoft/Windows support
Bedrägeri: Ett vanligt bedrägeri är att få samtal från okända, ofta utländska, nummer som utger sig att vara från Microsoft eller Windows support. Personen påstår ofta att din dator har ett virus och att du riskerar att förlora allt innehåll på din dator om du inte åtgärdar det nu på en gång. Om du låter dig luras av detta kommer personen att försöka få dig att skriva in komplicerade kommandon på din dator för att få tillgång att fjärrstyra din dator. Syften är att komma åt din kontoinformation eller annan känslig information för att ta pengar från ditt konto eller kräva att du betalar dem för att de hjälpt dig.
Så undviker du bedrägeriet: Lämna aldrig ifrån dig uppgifter via telefon om din dator. Du kan försäkra dig om att om din dator innehåller virus så kommer datorn själv meddela det, det är alltså inget som Microsoft eller Windows kommer ringa upp dig för att tala om. Lägg på luren och blockera numret.
2. Meddelanden eller samtal från “din bank”
Bedrägeri: Din bank ringer eller mejlar dig om att det finns något problem med ditt bankkonto. Ofta uppmanas du att omgående skicka in kontouppgifter eller logga in via ditt BankID för att undvika att ditt konto eller tillgångar ska bli frysta. Om det är ett mejl kan det även finnas en länk som bedragaren vill att du ska klicka på för att komma till sidan där du ska lämna ifrån dig dina kontouppgifter för att de sedan ska komma åt dina pengar.
Så undviker du bedrägeriet: Först och främst så begär banker aldrig känsliga uppgifter via mejl. Om du känner dig minsta osäker på om det är din bank som kontaktar dig så kan du lägga på luren, ringa upp din bank via deras nummer på hemsidan för att dubbelkolla. Om du redan har hunnit lämna ifrån dig uppgifter om dig själv eller din identitet, anmäl händelsen och kontakta din bank omgående.
3. Bedrägeri vid näthandel
Bedrägeri: När du handlar på en osäker sida eller sparar dina kortuppgifter när du shoppar online riskerar du att någon kommer åt dina kortuppgifter och därmed ditt bankkonto. Även om bedragaren inte kommer åt ditt bankkonto, så kan en person med dina kortuppgifter ändå handla online med ditt kort.
Så undviker du bedrägeriet: När du handlar online bör du inte shoppa på hemsidor som är osäkra eller som du inte känner till sedan tidigare. Dessutom bör du aldrig heller spara dina kortuppgifter på sidan även fast sidan menar att det kan underlätta för framtida köp. Om du misstänker att någon kommit åt dina kortuppgifter, kontakta din bank och spärra kortet omedelbart.
4. Lotteribedrägeri
Bedrägeri: Ett lotteribedrägeri innebär ofta att en okänd person eller företag kontaktar dig och meddelar att du vunnit en stor summa pengar. För att du ska kunna ta del av vinstsumman så begär det att du lämnar ifrån dig dina kontouppgifter, vilket bedragaren behöver för att komma åt ditt konto och pengar.
Så undviker du bedrägeriet: Om du inte aktivt deltagit i ett lotteri eller tävling så är mejl som dessa alltid falska. Om något låter för bra för att vara sant - så är det oftast det. Om du får den sortens mail bör du undvika att öppna det eller radera det omgående. Oftast kan du urskilja dem redan i ämnesraden.
5. Falska mail om skatteåterbäring
Bedrägeri: Dessa bedrägeri innebär att du får ett mejl från någon som utger sig att vara från Skatteverket och som påstår att du har pengar i form av skatteåterbäring att ta del av. Oftast är även mejladressen likt Skatteverkets, men låt dig inte luras. Målet här är att få dig att klicka på en länk som ser ut att gå till Skatteverkets hemsida där du ska lämna ifrån dig uppgifter om ditt bankkonto för att få ta del av “skatteåterbäringen”.
Så undviker du bedrägeriet: Det är lätt hänt att man öppnar mejl som ser ut att komma från offentliga myndigheter som till exempel Skatteverket, men det är oftast ingen fara så länge du inte klickar på länkar eller lämnar ifrån dig känslig information om dig själv. Blockera användaren och kontakta din bank om du hunnit lämna ifrån dig kort- eller kontouppgifter.
6. Låst dator
Bedrägeri: Kännetecknet för detta bedrägeri är att det dyker upp en ruta med ett meddelande i som ser ut att vara från Polismyndigheten. Oftast sker det när du surfar online på osäkra hemsidor som innehåller skadliga koder eller virus. Denna ruta går inte att stänga ner och både musen och tangentbordet brukar i regel sluta fungera. I meddelandet på skärmen framgår det att du har begått ett brott online och att du behöver betala en viss summa pengar för att du ska få tillgång till din dator igen. Dessa meddelanden är inte från Polisen utan från bedragare som vill åt dina kontouppgifter för att ta pengar från dig.
Så undviker du bedrägeriet: För att undvika att bli utsatt för bedrägeri är det viktigt att du inte följer instruktionerna i meddelandet. Stäng ner din dator och kontakta en IT-expert som kan hjälpa dig att återställa datorn, samt se till så att datorn inte blivit angripen av skadlig kod eller dylikt.
7. ID-kapning eller ID-stöld
Bedrägeri: Den vanligaste typen av bedrägerier i Sverige är ID-stöld eller ID-kapning. Det innebär att en bedragare har kommit åt dina ID-handlingar och stjäl din identitet. Med denna information kan bedragaren bland annat ta krediter i ditt namn, olika lån, beställa ID-handlingar som pass eller ID-kort eller teckna abonnemang i ditt namn. Ibland kan du upptäcka en ID-stöld i tid, men många gånger är det redan försent när du upptäckt det.
Så undviker du bedrägeriet: För att undvika att bli bedragen via ID-stölder kan du vidta några olika åtgärder. T.ex:
- Sätt ett lås på din brevlåda så att bedragare inte kommer åt din post såsom avier eller kopior på kreditupplysningar.
- Spärra möjligheten att andra kan adressändra åt dig.
- Teckna en särskild försäkring som både bevakar ditt personnummer och minskar risken att utsättas för bedrägeri, med hjälp av proaktiv bevakning.
Teckna Bedrägeriskydd med ID-skyddsförsäkring
Ett bedrägeri kan alla råka ut för, men för att minska risken att bli bedragen så kan du teckna en försäkring hos oss på mySafety. Då kan du alltid känna dig säker att vi håller koll på dina personuppgifter dygnet runt genom en proaktiv bevakning och varnar dig om de kommer i orätta händer. Om olyckan ändå är framme, så hjälper vår försäkring istället dig att få ersättning på skadorna som skett. Läs mer och teckna Bedrägeriskydd med ID-skydd.