Det svenska personnumret är en offentlig handling, vilket innebär att vem som helst med enkla medel kan komma över ditt personnummer. Detta är en bidragande faktor till varför ID-kapningar är ett så utbrett problem. Så ofta som var tredje minut utsätts någon för ID-kapning i Sverige (Sifo 2019), och det får ofta allvarliga konsekvenser för den drabbade. Har du mySafetys ID-skyddsförsäkring och misstänker att du blivit utsatt för en ID-kapning så hjälper vi dig.
Personnummer används för ID-stöld
Det enda som behövs för att stjäla din identitet är att ha tillgång till ditt personnummer. En bedragare kan till exempel ha fått tag på det via en myndighet, kommit åt det genom din post, noterat det när du sagt det högt i en butik för att registrera ett kundklubbsköp, när en sajt blir hackad eller genom att ditt fysiska pass eller legitimation blivit stulet.
En identitetsstöld kan användas för att:
- ta bank-, sms- och kreditlån i ditt namn
- beställa varor och tjänster på kredit i ditt namn
- använda speltjänster
- beställa kreditkort i ditt namn
- beställa falskt pass eller legitimation - där ditt namn och personnummer används tillsammans med någon annans fotografi för att kunna begå fler brott.
Spärra ditt personnummer om du misstänker att du blivit ID-kapad
Om du misstänker att du blivit utsatt för en ID-kapning kan du spärra ditt personnummer tillfälligt hos de vanligaste kreditupplysningsföretagen. En tillfällig spärr ligger oftast kvar under 14 dagar. Har du redan blivit ID-kapad och det finns en polisanmälan gjord kan spärren ligga kvar under en längre period. Du kan själv när som helst häva spärren när du inte vill att den ska ligga kvar.
Bli misstänksam och spärra ditt personnummer om du:
- får hem en eller flera fakturor som du inte känner igen
- har blivit bestulen på din legitimation eller ditt pass
- får besked om att en kreditupplysning har gjorts i ditt namn utan din kännedom.
Har du ett Bedrägeriskydd genom mySafety Försäkringar och misstänker att du blivit utsatt för en ID-kapning behöver du bara ringa ett samtal så sköter vi resten åt dig. Skulle bedragarna redan hunnit orsaka skada hanterar vi dina fakturor och krav och ger dig ekonomisk ersättning.
Ligg steget före
I mySafety Försäkringars Bedrägeriskydd ingår en bevakningstjänst. I tjänsten får du en global bevakning av din identitet online. Mängder av data på nätet (inklusive deep web och darknet) scannas av för att upptäcka om dina uppgifter hamnat i orätta händer. Om dina uppgifter skulle finnas tillgängliga i fel forum skickas ett larm ut ifrån oss till dig via sms med en varning och rekommendation om åtgärd. På så sätt kan du undvika att din identitet kapas och används online – du stoppar brottet innan det inträffar. Skulle du ändå drabbas kan du få ekonomisk ersättning av oss, juridisk hjälp och en personlig handläggare som hjälper dig att bestrida alla krav och fakturor åt dig.
Tips! Kontakta även Skatteverket för att spärra obehörig adressändring. Då kan du förhindra att någon annan kan göra en adressändring för dig, vilket många gånger görs när en bedragare beställer varor i ditt namn.