Brott som begås på internet är ibland svåra att utreda, både teknisk och juridiskt. En anonym person bakom ett nätkonto kan vara svår att ställa till svars. Å andra sidan kan en konkret, och faktiskt dokumenterad kränkning, vara lättare att bemöta och hantera än viskningar i skolan och på arbetet.
#mernätkärlek
─> Tips! Skydda dig vid Näthat - Läs mer och beställ en Näthatsförsäkring för endast 39 kr/mån
Så här fungerar mySafety näthatsförsäkring:
EGEN KONTAKTPERSON
Så fort du har blivit utsatt för en kräkning ska du anmäla det till polisen och därefter kontakta oss. Vi ser över kränkningens omfattning och vilka nödvändiga steg som behöver tas därefter. Vi ger dig tillgång till samtalsstöd och, om ärendet kräver det, gör en digital utredning och kopplar ihop dig med jurist för rensning, rådgivning och juridisk assistans.
SAMTALSSTÖD
Du kan när som helst på dygnet ringa för att prata med någon på vårt Samtalsstöd. Vi samarbetar med Blue Call, där du själv får välja vem du vill prata med. Det kan vara en medmänniska som själv har varit med om liknande händelser eller en terapeut, kurator, socionom eller beteendevetare. Samtliga kontaktpersoner är kvalitetssäkrade och utbildade i samtalsmetoden MI, motivational interviewing. Samtalen spelas aldrig in och är helt anonyma.
JURIDISK RÅDGIVNING
Vid behov finns jurister med inriktning mot civilrätt till hands för att bistå med juridisk hjälp, rådgivning och konsultation.
KARTLÄGGNING
Vid behov sätter vi igång en digital utredning, där vi kartlägger hur utbredd kränkningen är. Vi samlar på oss bevis som du kan komma att behöva framöver.
RENSNING
Vid behov kontaktas de företag som äger de servrar etc där kränkningarna ligger för att kunna rensa bort innehåller och återta kontrollen över eventuella kapade konton och profiler.
RÄTTSKYDD
Ett rättsskydd på 1 miljon kronor täcker eventuella rättegångskostnader och gör det möjligt att dra ärendet ända upp i domstol.
BRA ATT VETA: När du blir kund gäller försäkringen för dig och dina barn.