ID-kapningar blir ett allt större problem för svenska små- och medelstora bolag.
Vart tionde bolag med upp till 250 anställda har drabbats och över hälften lider ekonomiska eller tidsmässiga problem som en följd av kapningen. Det visar en ny Sifo-undersökning från mySafety Försäkringar.
För andra året i rad har mySafety Försäkringar genomfört en undersökning tillsammans med Kantar Sifo som fokuserar på ID-kapningar gentemot små- och medelstora företag i Sverige. Bland företagen med upp till 250 anställda anger 12 procent att de drabbats av ID-kapning.
– Vi vet sedan tidigare att det här är ett jätteproblem på konsumentsidan, men det är fortfarande ett förhållandevis okänt område när det gäller ID-kapningar mot företag. Den här undersökningen visar tydligt att problemet är stort även här och att det kan kosta en hel del att drabbas, säger PA Prabert, kommunikationschef på mySafety Försäkringar.
De negativa påföljderna av en id-kapning är inte enbart monetära. 4 av 10 drabbade uppger att tidsresurserna som krävs för att lösa problemen är allvarliga. 20 procent uppger att det har haft direkt ekonomiska följder och fem procent att det blivit svårare att göra affärer efter att de drabbats.
Stor ökning av id-kapningar mot mellanstora företag
Företag med mellan 50 och 99 anställda drabbas allra mest (20 %), men bland de största företagen i undersökningen, med mellan 200 och 250 anställda, har i år hela 14 procent drabbats jämfört med 0 procent förra året.
– ID-kapningarna har ökat mest markant mot de större företagen i undersökningen, de med mellan 200 och 250 anställda. Vi tolkar det som att bedragarna riktar in sig på företag där det potentiellt finns mer pengar att hämta, fortsätter PA Prabert.
Social engineering ett vanligt tillvägagångssätt
Det vanligaste tillvägagångssättet är att någon utger sig för att vara vd eller annan befattningshavare på företaget och sedan på ett eller annat sätt försöker komma åt utbetalningar eller ändra i företagets uppgifter och ta kontroll.
– Vi ser så kallad social engineering som ett allt vanligare sätt att försöka lura företagen. Att någon låtsas utge sig för att vara någon annan på företaget och lurar till sig uppgifter, pengar eller annat. Bedragarna blir allt mer raffinerade och hänsynslösa i sina metoder, avslutar PA Prabert.
ID-kapningarna riskerar även att bli en tidstjuv i preventivt syfte. Av företag med mellan 50 och 250 anställda uppger 20 procent att de lägger mycket tid och kraft på att skydda sig mot ID-kapningar.
Mer om undersökningen finns att läsa i ”En rapport om ID-kapningar. Tema: Små och medelstora företag”