Ett vanligt bedrägeri börjar med ett sms som "Din beställning av Iphone 14 är nu betalad."
Ett SMS som är till för att skapa panik, och många ringer upp för att åtgärda 'felet'. Bedragarna använder olika personer och man slussas mellan olika 'avdelningar' - allt för att verka trovärdiga.
De spelar på din stress och skapar en illusion av att vara hjälpsamma, men i själva verket är målet att stjäla dina uppgifter och pengar.
Som de digitala banksystemen är utformade så räcker det med ett snabbt, ogenomtänkt beslut för att förlora stora summor pengar.
Tre tips för att undvika SMS-bedrägerier:
- Lämna aldrig ut personliga uppgifter: Ge aldrig ut inloggningsuppgifter, kortnummer eller BankID via telefon eller sms, oavsett hur trovärdig avsändaren verkar.
- Kontrollera alltid direkt med företaget: Om du får ett sms om en okänd beställning, kontakta företaget via deras officiella hemsida eller kundtjänst – inte genom att svara på meddelandet.
- Var skeptisk mot oväntade betalningsmeddelanden: Om något känns fel, lita på din magkänsla och undvik att agera impulsivt.
Över 238 000 anmälningar om bedrägeri 2023
Bedrägerier är ett av Sveriges vanligaste brott. Förra året ökade polisanmälningarna med 22 procent jämfört med 2022, enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ).
Under 2023 anmäldes 238 371 bedrägeribrott
Nykundserbjudande 119 kr/mån
Mysafety Bedrägeriskydd
Fräck bedrägerimetod i Göteborg
En ny bedrägerimetod har upptäckts i Göteborg, där bedragare placerar ut plastfickor med QR-koder på gatan.
Dessa koder, som ofta hittas tillsammans med falska kvitton, uppmanar personer att skanna dem för att få tillgång till stora summor pengar, exempelvis i bitcoin. När koden skannas, kan offret luras att göra en insättning, vilket leder till att bedragarna får tillgång till deras pengar. Denna typ av bedrägerier är sofistikerade och det är svårt att få ersättning, oavsett om det är genom försäkringar, rättsväsendet eller genom bankerna. Vi på Mysafety varnar extra för detta och uppmanar till försiktighet.
Fysiska bedrägerier blir allt vanligare och bedragarna utnyttjar tillit i vardagliga situationer. Ett exempel är en bilägare som hittar en trasig sidospegel och en lapp på bilen med ett telefonnummer där personen som ”orsakat” skadan ber om ursäkt och erbjuder att lösa det via försäkringen.
När bilägaren kontaktar bedragaren ombeds bilägaren att skicka över bild på sitt körkort. Bedragarna kan då sälja vidare uppgifterna, eller försöka ta lån, göra köp eller beställningar i offrets namn, vilket kan vara svårt att upptäcka innan skadan redan är skedd.
Bedrägerier är ett stort samhällsproblem
Bedrägerier har utvecklats till ett allvarligt samhällsproblem som påverkar människor i alla åldrar. Bedragare använder alltmer sofistikerade metoder.
Trots ökade insatser från myndigheter fortsätter problemet att växa.
För att möta detta skapade vi Bedrägeriskyddet, ett verktyg i kampen mot bedragarna. Bedrägeriskyddet är mer än en försäkring – vi erbjuder personlig assistans genom hela processen, inklusive rättsstöd och juristhjälp för att skydda dig om olyckan är framme.
Och vi håller våra kunder uppdaterade om nyheter kring bedrägerier samt ger tips med dessa utskick.