Idag är phishing eller som det heter på svenska nätfiske den vanligaste metoden för att komma åt känslig information så som lösenord eller bank- och kortuppgifter. Enligt Mysafetys Bedrägerirapport 2023 är e-post den vanligaste kontaktvägen som bedragare använder för att nå sina offer. Hela 47 procent av offren blev kontaktade via e-post.
Vad är phishing / nätfiske?
Phishing innebär att bedragare “fiskar” efter dina personliga uppgifter genom att skicka massutskick via e-post eller annonser som ska locka dig att klicka på en länk. Bedragaren kan utge sig att vara en nära bekant, ett välkänt företag eller organisation. Målet är att du ska lämna ifrån dig dina uppgifter som bedragaren sedan kan använda för att komma åt dina pengar eller identitet. Konsekvenserna kan bli allvarliga så som ID-kapning och ekonomisk förlust.
6 tips för att skydda dig mot phishing / nätfiske
Bedragarna är skickliga och det är viktigt att du är uppmärksam och medveten om vad du ska kolla efter. Men små knep kan du upptäcka om det handlar om ett bedrägeri, det kan vara stavning, ett erbjudande som är för bra för att vara sant eller att det är brådskande att du ska återkomma med personuppgifter.
Så här kan du minska risken att bli ett offer för phishing / nätfiske:
- Var skeptiskt till alla oväntade e-postmeddelande. Kontrollera alltid e-postadressen för att se om det kommer från en pålitlig avsändare eller om det kan röra sig om en phishing-atack. Klicka aldrig på länkar eller öppna bilagor från okända avsändare.
- Kontrollera att webbadressen är korrekt innan du lämnar ut känslig information. Oftast kan bedragaren ha bytt ut en bokstav exempelvis ”rn” mot ”m”. Du kan också leta efter stavfel eller konstiga meningsuppbyggnader på sidan då falska hemsidor oftast innehåller språkliga fel eller märkliga formuleringar.
- Lämna aldrig ut personlig eller ekonomisk information via e-post eller sms. Legitima företag så som din bank, försäkringsbolag eller myndighet kommer aldrig att be dig om denna information på detta sätt.
- Aktivera tvåfaktorsautentisering (2FA) för dina onlinekonton för en extra säkerhet.
- Se till att ditt operativsystem, webbläsare och antivirusprogram är uppdaterade för att skydda mot de senaste hoten.
- Utbilda dig själv och personer i din närhet. Läs på om de vanligaste tillvägagångsätt inom phishing och hur du kan identifierar dem.
Genom att följa dessa enkla steg kan du minska risken för att falla offer för phishing-bedrägerier och skydda din personliga och ekonomisk information.
Bedrägeriskydd för ökad säkerhet och trygghet
Ligg steget före och se till att du har ett bra skydd om du skulle bli utsatt för bedrägerier och råkat ut för olovliga kort- eller kontodebiteringar genom till exempel AI-bedrägerier, bankID-bedrägerier, vishing, phishing samt även vid ID-kapning. Mysafetys Bedrägeriskydd är Sveriges enda försäkring mot bedrägerier. Andra försäkring täcker i regel bara ID-kapningar.
Säkra dig mot bedrägerier idag med Mysafetys Bedrägeriskydd >
Vad du ska göra om du har blivit utsatt för phishing / nätfiske
Om du blivit utsatt för misstänkt phishingförsök så ska du rapportera det till din e-postleverantör, telefonoperatör eller den berörda organisationen. Att rapportera bedrägeriförsök är ett viktigt steg för att skydda dig själv och andra för liknande bedrägerier. Det är även viktigt att du anmäler bedrägeribrott till Polisen. Du kan enkelt göra en polisanmälan direkt på polisens hemsida eller ringa 114 14.