Det är inte bara ekonomisk förlust som oroar svenskarna när det kommer till bedrägerier, visar en ny undersökning. 7 av 10 svenskar är också rädda för den krävande tidsåtgång som ett bedrägeri innebär för den drabbade, och oron är större bland de som nyligen utsatts.
Bedrägeri utgör den snabbast växande brottsformen och förra året anmäldes nästan 240 000 fall, enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Men problemets faktiska omfattning är sannolikt ännu större, eftersom många brott aldrig polisanmäls.
En Novus-undersökning gjord på uppdrag av Mysafety visar att nästan hälften av svenskarna blivit utsatta för bedrägeriförsök. Varannan person som svarar att de utsatts, har blivit det via email, var tredje via sms och var fjärde via telefonsamtal.
Främst oroar sig svenskarna för att förlora pengar om någon kommer över deras personliga uppgifter, men samtidigt oroas många av de långvariga och tidskrävande konsekvenserna av ett bedrägeri.
Hela 76% av de som blivit utsatta för bedrägeri senaste året har uppgett tidsförlust som ett av de största orosmomenten om det skulle hända igen.
När ett bedrägeri har begåtts måste ofta den drabbade själv kontakta sin bank eller kreditkortsleverantör, stoppa överföringar från konton, spärra sitt personnummer och polisanmäla. Sedan kan rättsliga åtgärder och processer att återkräva det förlorade kapitalet pågå under en lång tid.
– Med tanke på hur vanliga bedrägerier tyvärr är borde vi vara bättre rustade att hjälpa drabbade. Det är extremt bekymmersamt när polisen inte ser sig ha möjlighet att utreda eftersom färre då anmäler, vilket urvattnar brottet. Vi hjälper våra kunder med att spärra personnumret och att pröva bedrägeriet mot vår bedrägeriförsäkring för att se om ersättning kan lämnas. Många gånger har vi kunnat ge ersättning till kunder trots att bankerna vägrat eller att rättsprocessen inte är avslutad, säger Daniel Elfvendahl, VD Mysafety Försäkringar.