Bedrägerier är den brottsform som växer snabbast i Sverige. Samtidigt har ungefär bara hälften av svenskarna stort förtroende att de faktiskt kommer få hjälp av polisen, banken eller försäkringsbolagen om de drabbas, visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Mysafety.
Under 2023 ökade antalet anmälda bedrägeribrott med 22 procent jämfört med föregående år. Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) anmäldes 237 692 fall, men samhällsproblemets faktiska omfattning är sannolikt ännu större, eftersom många brott aldrig polisanmäls.
Samtidigt visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Mysafety, att allmänhetens förtroende är lågt när det gäller tron på att banker, polis och försäkringsbolag har förmåga att hjälpa när man utsätts för bedrägeri.
Förtroendet är högre bland personer som aldrig utsatts för ett bedrägeri, vilket gäller för samtliga institutioner. Det sjunker sedan när personer som drabbats tillfrågas. Undersökningen visar att förtroendet för polisen sjunker mest, bland personer som de facto drabbas av ett bedrägeri. Var fjärde person som inte utsatts för bedrägeri svarar nämligen att de har lågt förtroende när det gäller polisens kapacitet att hjälpa om det skulle ske, medan nästan hälften av de som faktiskt drabbats uppger samma sak.
Bankerna klarar sig bäst. 57 procent av svenskarna har stort förtroende för att bankerna kan hjälpa om man utsätts för bedrägeri och det sjunker bara med en procentenhet när utsatta får frågan. Samtidigt visar undersökningen att motsvarande siffra för försäkringsbolagen är 53 procent, vilket sjunker till 46 procent bland drabbade.
– Det är ett misslyckande för försäkringsbranschen. Försäkringar finns till för att hjälpa de som hamnar i kläm men här ser vi att många, framför allt de drabbade, inte har förtroende för sitt försäkringsbolag. Mysafety kommer fortsätta utmana försäkringsbranschen. Vi ser hur bedragarna blivit skickligare och bedrägerierna mer omfattande och ett ID-skydd hjälper inte längre i samma utsträckning. Det är konstigt att vi än idag har Nordens enda uttalade bedrägeriskydd, säger Daniel Elfvendahl, vd på Mysafety.
Trots att så många drabbas varje år, uppger 63 procent av de tillfrågade som angett att de utsatts för ett bedrägeriförsök, att de inte anmält brottet till polisen. Det trots att en anmälan krävs för att kunna få ersättning från försäkringsbolag.
– Det är extremt bekymmersamt när polisen inte ser sig ha möjlighet att utreda eftersom det leder till att färre faktiskt anmäler, vilket urvattnar brottet. Därtill måste bankerna agera snabbare och bättre på avvikande kontodebiteringar. För att komma åt bedragarna måste flera aktörer gå samman; myndigheter, banker och låt oss inte glömma stora företag och plattformar där många bedrägerier idag sker, säger Dainel Elfvendahl, VD Mysafety Försäkringar.
Ta del av Novus-undersökningen gjord på uppdrag av Mysafety här.