Säkerhetsföretaget Symantec har släppt sin årliga rapport Norton Cyber Security Insights. Och det är tyvärr, i sedvanlig ordning, ingen vidare rolig läsning. 28 procent av svenskarna har drabbats av nätbrott av något slag och totalt är det runt 32 miljarder kronor som försvinner som en följd av brotten.
Kostnaderna kommer mest som en följd av olika typer av bedrägeribrott. Och där är det i sin tur identitetsstölder och kreditkortsbedrägerier som står för den största delen. Snittkostnaden för en identitetsstöld anges vara 70 000 kronor, bara räknat till det rent ekonomiska. Till det ska läggas förlorad tid för att reda ut alla andra problem som också följer när någon stjäl ens identitet.
Kort och gott är det enorma summor som går upp i rök varje år. Ingen nyhet i sig, men en viktig påminnelse eftersom vi fortfarande tycks vara långt ifrån en situation där politiker och polis tar problemet på allvar.
Det går inte att skylla på den drabbade
En oroväckande detalj i Symantecs rapport är att så pass många av de drabbade faktiskt gått på till synes ”enkla” saker. 36 procent av de utsatta har nämligen fallit offer för nätfiskeattacker och hela 48 procent av svenskarna uppger att de delat med sig av onlinekonton. En av fem delar till och med sin inloggning till nätbanken med någon annan.
Det tolkas av vissa som att användarna får skylla sig själva. För så mycket information och varningar som spridits om dessa frågor de senaste åren borde ju ingen råka ut för det. Vi tänker istället tvärtom.
För trots att allt fler känner till och blir varnade drabbas allt fler. Eftersom bedragarna hela tiden utvecklar och tar till smartare metoder. De som inte luras av nätfiske kommer man åt på andra, än mer avancerade sätt.
Slutsatsen är enkel. Det räcker inte med att bara informera om att använda bättre lösenord, att inte dela personuppgifter hur som helst på nätet eller klicka på länkar i e-postmeddelanden. Vi måste hitta nya lösningar och sätt att komma åt problemet. Polisen måste bli bättre på att utreda och sätta fast de som ligger bakom. Och vi i näringslivet måste bli ännu bättre på att hjälpa såväl i förebyggande syfte som när någon väl drabbats.
Låt oss hoppas att vändpunkten kommer snart.
Vill du läsa Symantecs rapport i sin helhet finns den att ladda ner här (på engelska)