Denna förköpsinformation är information som vi som försäkringsförmedlare enligt lag (2018:1219) om Försäkringsdistribution ska lämna till dig som Kund innan försäkringsavtal ingås.
försäkringsförmedlare
Mysafety Försäkringar AB är försäkringsförmedlare och står under tillsyn av Finansinspektionen. Detta innebär att Finansinspektionen utövar tillsyn över att Mysafety och deras försäkringsförmedlare uppfyller alla legala krav för att få bedriva försäkringsförmedling.
Om du vill kontrollera en särskild förmedlare, kontakta Finansinspektionen på telefonnummer 08-408 980 00.
Mysafety är även registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket. Mysafetys adress är Rådmansgatan 40, 113 57 Stockholm.
Skadeförsäkringar
Mysafetys tillstånd innebär att Mysafety och deras försäkringsförmedlare får förmedla följande försäkringar i samtliga skadeförsäkringsklasser.
Ansvarsförsäkring
Mysafety har i egenskap av försäkringsförmedlare en ansvarsförsäkring som täcker ekonomisk skada som orsakats av någon av våra förmedlare. Försäkringen tillhandahålls av Allianz och har du ekonomiska anspråk ber vi dig att kontakta Mysafety så att vi kan göra en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag.
Ersättning/provision
När Mysafety förmedlar försäkringar får vi ersättning från försäkringsgivaren, all ersättning beräknas per försäkring. Ersättningen som Mysafety erhåller från försäkringsgivaren ska täcka kostnader för försäljning, marknadsföring, administration, logistik och distribution samt kundservice. Därutöver täcker ersättningen även unika försäkringsmoment kopplat till specifika försäkringar, såsom finansiell bevakning som ingår som en del av försäkringen ID-skydd, samt skadereglering.
Klagomål
Om du som kund vill framföra klagomål mot Mysafety rörande förmedling av försäkring, vänligen kontakta först Kundservice, se mer information om våra rutiner för klagomål och överprövningar under ”Kundservice” och ”om du inte är nöjd” så försöker vi lösa ärendet tillsammans, där finns även kontaktuppgifter till vår klagomålsansvariga.
Konsument
Du kan alltid få råd och vägledning av Konsumenternas Försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, Box 24215, 104 51 STOCKHOLM, tel. 0200-22 58 00. Du kan även vända dig till Konsumentverket och deras tjänst för oberoende vägledning, Hallå konsument som du når på www.hallakonsument.se, 0771-525 525. Du kan även få vägledning av din kommunala konsumentvägledare.
Tvist och behörig domstol
För förmedlingen gäller svensk lag. Vid tvist har Kund möjlighet att väcka talan mot försäkringsförmedlaren vid allmän domstol. Konsumenttvister kan i vissa fall också prövas av Allmänna Reklamationsnämnden, se kontaktuppgifter nedan.
Kontaktuppgifter relevanta myndigheter:
Finansinspektionen
Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-787 80 00, www.fi.se, finansinspektionen@fi.se
Bolagsverket
851 81 Sundsvall, 060-18 40 00, www.bolagsverket.se, bolagsverket@bolagsverket.se
Allmänna Reklamationsverket (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm, 08-508 860 00, www.arn.se, arn@arn.se
Konsumentverket
Box 48, 651 02 Karlstad,
www.konsumentverket.se, konsumentverket@konsumentverket.se