Täcker flera vanliga bedrägerier

Vi hjälper dig om du drabbas av identitetsbedrägeri eller bedrägerier via telefon, SMS eller mejl. Dessutom täcker bedrägeriförsäkringen kort- och kontobedrägerier. För att ligga steget före bedragarna inkluderar vi även skydd mot nya och innovativa bedrägerimetoder.

Mer än ett ID-skydd

De flesta ID-skydd stannar vid bevakning och rådgivning. Vi går steget längre och ersätter dig även ekonomiskt om du skulle drabbas av bedrägeri. Vi kan också täcka självrisken vid kort- och kontobedrägeri.

Skydd för familjen

Vår bedrägeriförsäkring gäller inte bara dig – den täcker även dina föräldrar och barn under 18 år. Det går också bra att medförsäkra din partner. Känn dig trygg med att familjen får hjälp vid bedrägeri!

Möjlig ersättning om du drabbas

  • Identitetsbedrägeri: 200 000 kr
  • Bedrägeri via telefon, sms och mejl: 25 000 kr
  • Kort- och kontobedrägeri: Självriskreducering
  • Övriga bedrägerier: 25 000 kr
  • Assistans: Obegränsat
  • Juridisk assistans: 15 timmar
  • Juridisk assistans vid nekad ersättning från bank eller kortutgivare: 15 timmar
  • Rättsskydd: 500 000 kr
  • Bevakning
Läs mer om bedrägeriförsäkringen

Så fungerar vår bedrägeriförsäkring  

Med oss får du ett brett skydd mot flera vanliga bedrägerier. Vi hjälper dig om du skulle drabbas av identitetsbedrägeri och bedrägeri via telefon, sms eller mejl. Försäkringen täcker också kort- och kontobedrägerier samt nya, innovativa bedrägerimetoder. 

Vi ser dessutom till att minska risken att du råkar illa ut. Detta genom att bevaka dina inloggnings- och personuppgifter dygnet runt, världen över. Vid misstänkt aktivitet får du automatiskt en varning med rekommendationer kring vad du ska göra för att förhindra att bedrägeriet fortlöper. 

Skydda familjen från bedrägerier

Vanliga frågor och svar

Vad täcker bedrägeriförsäkringen?

Med försäkringen får du ett brett skydd vid bedrägerier – utan självrisk. Till skillnad från ID-skyddet i de flesta hemförsäkringar täcker bedrägeriförsäkringen: 

  • Identitetsbedrägeri 
  • Telefonbedrägeri 
  • Bedrägeri via SMS och mejl 
  • Konto- och kortbedrägeri 
  • Övriga bedrägerier 

 

Vad menas med identitetsbedrägeri?

Det betyder att någon använder dina personuppgifter utan lov, till exempel för att ta ett lån, köpa något eller för att låtsas vara du på nätet. 

Vad menas med bedrägeri via telefon, SMS och mejl?

Det innebär att någon kontaktar dig, och utger sig för att vara en pålitlig källa, för att få dig att göra något som leder till ekonomisk vinning för dem och ekonomisk skada för dig. Personen kan exempelvis låtsas vara din bank, en myndighet eller en nära anhörig,  

Vad menas med konto- och kortbedrägeri?

Försäkringen gäller om någon gör en obehörig transaktion, som att använda ditt kort, kortuppgifter eller kontouppgifter för att handla, ta ut pengar eller överföra pengar till ett annat konto. Vid kort- och kontobedrägeri kan försäkringen täcka den självrisk du betalat till banken. 

Vad menas med övriga bedrägerier?

Försäkringen täcker ekonomisk skada som uppstår när du blir lurad att göra eller inte göra något som gynnar någon annan. Det kan handla om falska eller ofullständiga uppgifter likväl som olovlig påverkan på tekniska system. 

Hur hjälper ni mig om jag råkar ut för bedrägeri?

Vi kan hjälpa dig med juridisk rådgivning och ekonomisk ersättning om du utsätts för bedrägeri. Det finns också möjlighet till juridisk experthjälp vid behov. I förebyggande syfte bevakar vi dessutom dina personuppgifter och varnar dig vid misstänkt aktivitet.  
 
Du kan alltid ringa oss  020-42 42 42 om du tror att du råkat ut för bedrägeri – så hjälper vi dig med det som behöver göras för att det inte ska fortlöpa.

Hur fungerar bevakningen?

Vi bevakar dina personuppgifter online dygnet runt – världen över. Det sker både på öppna internet och på internets dolda sidor (Deep Web och Darknet). Vi letar efter e-postadresser, personnummer, betalkortsnummer och annan känslig data. Om vi upptäcker dina uppgifter på fel ställen får du genast ett larm via sms eller mejl, där vi ger dig åtgärdsförslag.

Hur varnar ni mig vid bedrägeri?

Om vi upptäcker att dina personuppgifter kan ha hamnat i fel händer skickar vi en varning till dig via sms eller mejl. Det är därför viktigt att du registrerar mejladress och telefonnummer i bevakningen – så att vi kan varna dig. Om du får en varning av oss får du också rekommendationer kring hur du ska göra för att bedrägeriet inte ska fortlöpa.  

Hur aktiverar jag bevakningen?

Såhär gör du för att aktivera bevakningen av personuppgifter: 

1. Gå till sidan myalert.mysafety.se och logga in med mobilt BankID. 

2. Verifiera ditt telefonnummer. 

3. Registrera din e-postadress och dina betal- och kreditkort.  

4. Du får en bekräftelse på e-post. Klicka på länken för att verifiera. 

5. Klart! Nu kan du registrera fler mejladresser och de betal- och kreditkort du vill bevaka. 
 

När är min bedrägeriförsäkring aktiv?

Den är aktiv från den dagen du tecknar försäkringen. 

Gäller bedrägeriförsäkringen när jag reser?

Försäkringen gäller i hela världen, med undantag för juridisk assistans och rättsskydd som endast gäller i Sverige.

Kan någon mer än jag stå med på min bedrägeriförsäkring?

När du tecknar vår bedrägeriförsäkring gäller den även för dina barn under 18 år och dina föräldrar.

Hur mycket ersättning kan jag få från försäkringen?

Identitetsbedrägeri: 200 000 kr 
Bedrägeri via telefon, sms och mejl: 25 000 kr 
Kort- och kontobedrägeri: Självriskreducering 
Självriskreducering: 12 000 kr 
Övriga bedrägerier: 25 000 kr 
Assistans: Obegränsat 
Juridisk assistans: 15 timmar 
Juridisk assistans vid nekad ersättning från bank eller kortutgivare: 15 timmar 
Rättsskydd: 500 000 kr 
Bevakning 

Vad täcker inte försäkringen?

Bland de bedrägerier som inte täcks av försäkringen hör exempelvis: 

  • Annonsbedrägeri 
  • Investeringsbedrägeri 
  • Romansbedrägeri 
  • Arv, gåva eller vinstbedrägeri 

 

Du kan läsa mer om bedrägeriförsäkringens undantag i försäkringsvillkoren. 

Finns det några begränsningar i ersättningen?

Ja, ersättningen är begränsad för vissa transaktioner, till exempel vid betalningar via Swish eller liknande tjänster. Det gäller också vid medvetna betalningar med andra betalsätt. 

Du kan läsa mer om bedrägeriförsäkringens ekonomiska begränsningar i försäkringsvillkoren.