ID-kapning är ett brott som ökar mer och mer för varje år som går. ID-kapning innebär att någon använder dina personuppgifter i bedrägerisyfte för att till exempel teckna abonnemang, beställa varor, ta lån med mera i ditt namn. De uppgifter bedragarna använder är personnummer, betalkortsnummer, namn, ID-handling, inloggningsinformation eller e-post.
För att kunna skydda dig mot och förebygga ID-kapning är det viktigt att känna till vilka tillvägagångssätt bedragarna använder för att få tag på dina uppgifter. Därför listar vi här de vanligaste sätten en ID-kapning går till på och hur du kan skydda dig.
1. Phising
Phising, eller nätfiske, innebär att bedragaren skickar ett mail till dig som ser ut att komma från ett känt företag. Ofta finns det en länk i mailet som går till en sida där du uppmanas att fylla i dina personuppgifter, bankkontouppgifter eller inloggningsuppgifter.
Det kan också vara ett mail där det står att du har betalat för mycket för en vara och ska få pengar tillbaka eller att du behöver betala frakt för att få ett paket levererat.
Dessa mail ser ofta väldigt professionella ut och det kan vara svårt att avgöra om det är äkta eller bluff.
Så skyddar du dig:
- Kolla upp att mailet och länken verkligen kommer från företagets domän.
- Klicka inte på länkar i mail du är osäker på.
- Var alltid misstänksam mot mail där du ombeds fylla i personuppgifter.
2. Kapar BankID
För att kapa ditt BankID ringer bedragaren upp dig eller skickar ett SMS och säger sig vara från din bank och ber dig legitimera dig med ditt BankID. Det som händer då är att bedragaren har knappat in ditt personnummer på bankens login-ruta och när du identifierar dig med ditt BankID så släpper du in bedragaren till ditt bankkonto.
Så skyddar du dig:
- Det allra viktigaste att veta är att banken aldrig skulle be dig att legitimera dig via telefon eller SMS.
- Uppge aldrig några personuppgifter över telefon eller i SMS.
- Ta kontakt med din bank och fråga. Ring då bankens telefonnummer och inte det nummer du har blivit uppringd från.
3. Stjäl din post
Bedragaren stjäl din post ur din brevlåda. Detta sätt att kapa någons identitet är vanligast under sommaren eller storhelger när folk är bortresta och inte tömmer sin brevlåda dagligen. Det finns också fall där bedragaren har rotat i sopor och pappersåtervinning för att hitta papper och dokument med personuppgifter på.
Så skyddar du dig:
- Ha lås på brevlådan.
- Be en granne tömma brevlådan om du ska resa bort.
- Släng aldrig papper med personuppgifter i pappersåtervinningen.
- Se till att papper med personuppgifter inte syns genom soppåsen.
- Skaffa digital brevlåda dit myndighetspost och liknande hamnar.
Adressändring
Ett annat sätt att stjäla din post på är att bedragaren gör en adressändring åt dig. På så sätt kan de komma åt din viktiga post utan att behöva rota i din brevlåda.
Så skyddar du dig:
- Läs mer om spärra adressändring
- Använd tjänsten Spärra obehörig adressändring på Skatteverkets hemsida.
4. Facebook och Messenger
Du får ett meddelande från en Facebook-vän som ber om hjälp eftersom hens bankdosa är trasig och hen behöver hjälp med en kod för att kunna logga in på banken. Den här vännen har dock fått sitt Facebook-konto kapat av bedragaren och när du ger ut en kod från din bankdosa kan bedragaren komma åt ditt bankkonto och tömma det.
Så skyddar du dig:
- Skicka aldrig koder i meddelanden och chattar på Internet.
- Kontakta din vän på annat sätt och fråga.
Hur skyddar jag mina personuppgifter?
Det finns många myter om ID-kapning men något som är viktigt att veta är att ditt personnummer är en allmän handling och är därför lätt att få tag på. Om du trots alla försiktighetsåtgärder råkar ut för en ID-kapning är det viktigt att veta att du kan få hjälp och ersättning.
Bedrägeri- och ID-skydd
Dagens bedrägerier och ID-kapningar blir allt mer komplexa och därför behövs ännu mer omfattande försäkringar. Ett bedrägeri- och ID-skydd från mySafety är mer än ett ID-skydd - du får du hjälp och skydd vilket bedrägeri du än har råkat ut för.
I försäkringen ingår bland annat:
- Bevakning av dina personuppgifter, betalkort, e-postadresser och kreditupplysningar
- Larm om dina uppgifter riskerar att användas
- Hjälp och ersättning om du drabbas av ID-kapning
- Hjälp med att bestrida köp och fakturor
- Ekonomisk ersättning.